شرکتهایی که محصولات خود را در سرتاسر جهان عرضه میکنند، باید دقت زیادی در انتخاب نام محصولاتشان داشته باشند. برخی نامها میتواند در کشورهای مختلف، معنی متفاوتی داشته باشند یا شرکتهای دیگر آن را ثبت کرده باشند و چنین وضعیتی میتواند به بحثهای حقوقی کپیرایت و رقابت منجر شود. اپل اخیراً در چین با خطر تغییر نام هدست واقعیت ترکیبی جدیدش مواجه شده است؛ زیرا هواوی چهار سال قبل نام ویژن پرو را در این کشور به ثبت رساند.
اپل اخیراً اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را با نام ویژن پرو معرفی کرده و این محصول از اوایل سال آینده در ایالات متحده عرضه خواهد شد. بههرحال، بررسی شبکهی نامهای تجاری چین نشان میدهد هواوی در اوایل ۱۶ می ۲۰۱۹ یعنی حدود چهار سال قبل از معرفی هدست واقعیت ترکیبی اپل، علامت تجاری ویژن پرو را با موفقیت به ثبت رسانده است.
نام تجاری ویژن پرو در چین با شماره ثبت ۳۸۲۴۲۸۸۸ شناخته میشود. دورهی حقوق انحصاری این نشان تجاری از ۲۸ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۲۷ نوامبر ۲۰۳۱ تعیین شده و هدف از ثبت آن، استفاده در تلویزیونهای LCD، دستگاههای واقعیت مجازی، تجهیزات رادیویی و موارد دیگر است.
بدینترتیب شاید اپل نتواند در چین از نام ویژن پرو استفاده کند و احتمال دارد هنگام عرضهی هدست واقعیت ترکیبی خود در این کشور، از نام تجاری دیگری استفاده کند.
به نوشتهی گیزموچاینا، چند سناریو احتمالی وجود دارد که در چنین شرایطی میتواند برای اپل رخ دهد. احتمال اول این است که نام هدست واقعیت ترکیبی اپل در چین تغییر کند و بدینترتیب غول فناوری اهل کوپرتینو با هیچ مشکل حقوقیای مواجه نخواهد شد. گزینهی دیگر این است که اپل برای استفاده از نام ویژن پرو در چین با هواوی مذاکره کند؛ فرایندی که احتمالاً پیچیده و وقتگیر خواهد بود.
در نهایت امکان دارد اپل هدست خود را بهطور کلی در چین عرضه نکند. البته چنین تصمیمی برای این شرکت ضرر درخورتوجهی بهدنبال خواهد داشت؛ زیرا چین یکی از بزرگترین بازارهای جهان برای محصولات الکترونیکی است.